خرید
گردشگری با موضوع خرید گره خورده است و خرید به جزئی جدایی‌ناپذیر از برنامه‌های سفر تبدیل شده است؛ یادگاری و سوغات، اقلام عمده خرید توسط گردشگران هستند. مراکز خرید از جاذبه‌ها تفکیک می‌شوند و دلیل آن هم این است که معمولا برای ورود به این مراکز - از بازار سنتی حاشیه میدان نقش جهان گرفته تا مراکز خرید مدرن در پایتخت‌های اروپایی و آمریکا، وجهی به عنوان ورودی دریافت نمی‌شود. البته در بسیاری از جاذبه‌های دنیا، به موضوع خرید گردشگران توجه شده است؛ برای مثال در طبقه اول برج ایفل در پاریس، فروشگاه‌های متعدد سوغات و یادگاری وجود دارد. خدمات پذیرایی مانند کافه تریا هم در همان محل ارائه می‌شود.
تورگردان کیست؟ Iran Visa On Arrival
 
اگرچه با توجه به تنوع موجود در بسته‌های سفر و وظایفی که برای تورگردانان تعیین شده است، می‌توان برای هر گروه، تعریفی جداگانه ارائه کرد، اما به طور کلی یک بنگاه تورگردان، فعال اقتصادی‌ای است که خدمات برنامه‌ریزی و اجرای بسته سفر را برای گروهی از افراد فراهم می‌کند. برای این منظور، تورگردان، با بستن قرارداد با هتلداران، استخدام راهنماهای محلی، مشخص کردن اسباب حمل و نقل مانند خطوط هوایی یا حمل و نقل زمینی و برقراری ارتباط با دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی، زمینه ارائه این خدمات به مشتریان را فراهم می‌کند. بنگاه‌های تورگردان می‌توانند محصول خود، یعنی بسته سفر آماده‌شده را از طریق دفاتر خدمات مسافرتی یا به صورت مستقیم از طریق وب‌سایت یا دفتر فروش خود، به مشتریان عرضه کنند. Iran Visa Application Form
انواع تور را از نگاه‌های مختلفی می‌توان تقسیم‌بندی کرد. از یک منظر، اگر برنامه سفر برای گردشگران طوری تنظیم شود که آن‌ها یک سفر جمعی را در تعامل با یکدیگر تجربه کنند، به این تور، تور گروهی (Group Tour) گفته می‌شود. در چنین شرایطی، گردشگران تنها از خدمات تدارک دیده شده از طرف تورگردان، مثل حمل و نقل هوایی یا هتل، استفاده نمی‌کنند؛ بلکه آن‌ها در طول سفر با همدیگر حرکت کرده، برنامه‌ای به‌نسبت یکسان تجربه می‌کنند و از بودن در کنار یکدیگر در قالب گروهی همراه استفاده می‌کنند. Iran Travel Packages
 
اگر گروه افراد گردشگر، تنها از خدماتی مانند حمل و نقل هوایی، ترانسفر فرودگاهی و هتل استفاده کنند، بی‌آنکه ارتباط خاصی میان آن‌ها و میان ایشان و نمایندگان تورگردان شکل بگیرد، چنین توری، تور مستقل (Independent Tour) محسوب می شود.
 
تورهای گروهی می‌توانند مجدد به دو دسته کلی دیگر تقسیم شوند. دسته اول، تور گروهی عمومی (Public Tours) یا تورهای زمانبندی‌شده (Scheduled Tour) و دسته دوم، تورهای از قبل شکل‌گرفته (Pre-formed Tours) یا تور سفارشی (Customized Tours) هستند. در بسته‌های سفر عمومی، گردشگران از پیش با هم آشنا نیستند، اما در پایان تور حس می‌کنند دوستان و آشنایان جدیدی در کنار خود دارند. در تورهای سفارشی، گروهی از گردشگران که علاقه‌مند هستند تا با یکدیگر مقصد یا مقاصد خاصی را با برنامه‌ای معین بازدید کنند، نماینده‌ای را برای خود انتخاب می‌کنند تا بنا به علایق و سلایق گروه، بسته سفری را به تورگردانان سفارش دهد.
Image result for travel